TimeApp hemsida

På rätt väg: TimeApp

Denna del kommer att bli ett återkommande moment på trendanalysbloggen. Hur frekvent vet vi inte, men när vi hittar ett företag/organisation/blogg/person etc. som använder sig av QR på ett intressant sätt och som är På rätt väg kommer vi att skriva om det här.

Jag hittade idag ett företag som heter TimeApp och deras huvudområde är ”Tidredovisning på nätet för dator och mobil”. Nu var det inte just deras lösning som drog mina blickar till sig utan det var deras tidning som heter TimeApp Magazine. Redan på förstasidan när jag bläddrar i tidningen ser jag en QR-kod och fortsätter att vända blad i hopp om att detta kan vara någonting riktigt, riktigt bra. Efter varje avsnitt i magasinet har de nämligen klämt in en liten kod och jag hoppas att någon, ÄNTLIGEN, har förstått vikten av att skapa ett mervärde. Fram till denna punkt har de gjort allt rätt:

  • De börjar med att tidigt visa att de använder QR

  • De förklarar kortfattat hur du ska använda en QR-kod

  • De har tagit med en kod efter varje avsnitt.

    Jag börjar med att läsa en av sidorna och skannar direkt av koden som följer efter. Inget intressant. Jag skannar nästa kod. Ingenting. Jag fortsätter att skanna några slumpvalda koder längre bak i magasinet. Men samma sak åter och återigen. Inget intressant. Anledningen är enkel, de länkar nämligen bara till en mobil sida med exakt samma text som i magasinet. Dock är det bra jobbat med den mobila sidan jag landar på. Den är lättöversiktlig och sidan går att dela med sig bland annat på Twitter och Facebook. Men där tar det stopp.

    TimeApp är verkligen på rätt väg, men för att lyckas helt och hållet måste jag som läsare få ut något mer när jag skannar koden. Led mig till en vidareutveckling av artikeln, en intervju, en rabattkupong för att att använda tjänsten gratis i en månad. Någonting som får mig att stanna kvar på sidan och få suget att återkomma som läsare. Vågar de att ta ut svängarna något mer i användandet av QR, då tror jag att detta kommer att bli väldigt bra. Gamla medier tillsammans med nya medier, det är tummen upp på det.

    TimeApp Magazine 20111006


    Inga relaterade inlägg.