Mobil handel

Mobila rabatter kommer attrahera konsumenter

Idag löser en av tio mobilanvändare in rabattkuponger (tänk Groupon) i ett USA där det finns mer än 120 miljoner mobilanvändare i dagsläget. Trenden är på väg mot öst och närmast i tur står Storbritannien. Det har nyss kommit en ny relativt färsk rapport från E-Marketer som säger att den mobila användningen av rabattkuponger kommer att öka cirka 45 % i USA och Storbritannien under 2012.

I samma rapport står det att britterna sparat in £51 miljarder (!) på ett år genom användningen av gemensamma rabattkuponger. Genom att de sparar in på en sak, har de råd att köpa en till och hjulet är i rullning. Medvetenhet av framförallt QR, rabattkuponger genom mobilappar och sms är förklaringen. Dock tror chefanalytikern Noah Elkin att det finns ännu mer utrymme för en stor tillväxt. Anledningen är att de flesta fortfarande är inte helt övertygade att använda mobiltelefonen till att köpa tjänster och produkter över nätet.

“Mobile coupons will play a central role in broadening the appeal and acceptance of digital coupons among shoppers.”

Med denna trend i bakhuvudet finns det ingenting som talar emot att ökningen inte kommer att ske i Sverige. Dock är ju det som Noah Elkin säger, att det fortfarande finns en viss skepticism mot köp i mobilen. Likadant gick snacket för några år sedan när shopping genom internet tog fart på allvar. Amazon är ett företag man brukar prata gott om när det gäller e-handel och de var med på allvar från början när allt startade på mitten av 90-talet och de ökade sin omsättning på fem år från $1,6 miljoner till $1600 miljoner. I Sverige har omsättningen på e-handel ökat från ungefär SEK 4,8 miljarder år 2005 till SEK 64 miljarder idag.

Var vill jag då komma med detta kanske du frågar dig? Egentligen inte så mycket mer än att med dagens färska rapport och lite statistik från förr och nu så vill vi uppmana företag till att våga använda mobilen mer. Tekniken finns där (en av några), kunskapen hos konsumenten finns där när det gäller e-handel. Nu gäller det bara för företagen att våga satsa mobilt och få konsumenterna till att förstå snabbheten, bekvämligheten och hur enkelt det faktiskt är. Dagens mobiltelefoner är så smarta att de inom några år inte bara kommer att vara ett komplement till datorn, utan kanske snarare tvärtomt. Datorn kommer att vara ett komplement till mobiltelefonen. Med mobiltelefonen är du alltid uppkopplad, du har den alltid med dig. Varför då inte utnyttja det?

Källa:
E-baromotern

History of E-Commerce

E-marketer


Inga relaterade inlägg.